Σημαντικές ανακατατάξεις στη σύνθεση του εξαγωγικού προτύπου της χώρας,
τόσο ποιοτικά, όσο και γεωγραφικά, έφερε το 2011 για τις ελληνικές
εξαγωγές, ειδικά σε ότι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και
τις 100 κυριότερες αγορές.
Συγκεκριμένα, ανακατατάξεις σημειώθηκαν στις πρώτες δέκα θέσεις των σημαντικότερων εξαγωγικών αγορών της Ελλάδας. Η Ιταλία αναδεικνύεται για το 2011 ο κυριότερος πελάτης των ελληνικών προϊόντων, ξεπερνώντας για δεύτερη φορά μεταπολεμικά τη Γερμανία (η πρώτη φορά ήταν το 2008). Στην τρίτη θέση στη σειρά κατάταξης ανέρχεται η Τουρκία
από την 6η το 2010, υποσκελίζοντας την
Κύπρο που ακολουθεί στην 4η θέση (από 3η το 2010) και τη Βουλγαρία που
βρίσκεται πλέον στην 6η θέση (από 4η το 2010). Στην 5η θέση ανέρχονται
οι Εφοδιασμοί Πλοίων με Τρίτες Χώρες σημειώνοντας σημαντικό άλμα στη
σειρά κατάταξης από τη 13η θέση το 2010. Οι ΗΠΑ παρέμειναν στην 7η θέση,
ενώ στην 8η υποχώρησε το Ηνωμένο Βασίλειο (από την 5η το 2010). Την 9η
θέση κατέλαβε η Γαλλία (8η το 2010) και την πρώτη δεκάδα συμπληρώνει η
Ρουμανία η οποία υποχώρησε από την 9η θέση το 2010. Οι ανακατατάξεις
αυτές καταγράφονται αναλυτικότερα στους πίνακες 3, 4 και 5.Συγκεκριμένα, ανακατατάξεις σημειώθηκαν στις πρώτες δέκα θέσεις των σημαντικότερων εξαγωγικών αγορών της Ελλάδας. Η Ιταλία αναδεικνύεται για το 2011 ο κυριότερος πελάτης των ελληνικών προϊόντων, ξεπερνώντας για δεύτερη φορά μεταπολεμικά τη Γερμανία (η πρώτη φορά ήταν το 2008). Στην τρίτη θέση στη σειρά κατάταξης ανέρχεται η Τουρκία
Συνολικά, προκύπτουν εμπορικές συναλλαγές (εισαγωγές και εξαγωγές) της Ελλάδας με 217 χώρες του κόσμου. Σε ότι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα, με βάση την πενταψήφια ανάλυση, προκύπτει "ανανέωση" της σχετικής κατάταξης, με την είσοδο 15 νέων προϊόντων, κυρίως από τους κλάδους των δομικών υλικών, των μηχανημάτων-συσκευών, λιπασμάτων, αλλά και των τροφίμων-ποτών (φράουλες, καπνιστά ψάρια, νερά).
Αναλυτικότερα η πορεία των ελληνικών εξαγωγών παρουσιάζει την ακόλουθη εικόνα.
Οι εξελίξεις κατά γεωγραφικές περιοχές και χώρες
Σε σχέση με το 2010, στην κατάταξη των 100 κυριότερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα προκύπτουν 7 νέες είσοδοι για τις χώρες: Τόγκο (απευθείας στην 61η θέση, με 28,7 εκ. ευρώ), Αργεντινή (63η, με 27,1 εκ. ευρώ), Νήσοι Φάλκλαντ (73η θέση, με 17,4 εκ. ευρώ), Μπενίν (74η θέση, με 16,4 εκ. ευρώ), Μπαγκλαντές (84η θέση, με 8,6 εκ. ευρώ), Περού (94η θέση, με 6,4 εκ. ευρώ) και Αγία Ελένη (98η θέση, με 5,6 εκ. ευρώ).
Αντίθετα, εκτός της κατάταξης των 100 πρώτων αγορών, βρέθηκαν χώρες όπως: Μπαχρέιν, Μπαχάμες, Καμερούν, Ουρουγουάη, Βιετνάμ, Φιλιππίνες και Σουρινάμ.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εξαγωγών καταγράφονται σε ποσοστιαία βάση για χώρες όπως: το Ουζμπεκιστάν (1044%, στα μόλις 7,9 εκ. ευρώ), η Αργεντινή (645%), η Σιγκαπούρη (470,6%), η Γεωργία (434,1%), η Σ. Αραβία (145%), η Ν. Κορέα (143%), τα Ην. Αρ. Εμιράτα (123,9%), η Συρία (109,8%), η Τουρκία (104,2%), η Κίνα (81,9%), οι ΗΠΑ (81%), η Ουκρανία (75,7%), η Βραζιλία (72,4%), το Ισραήλ (67,1%) και η Αίγυπτος (65,9%).
Πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές της Ελλάδας, μόλις σε 23 χώρες του κόσμου και συγκεκριμένα: Ιορδανία (-49,2%), Νίγηρας (-48%), Μπαχρέιν (-47%), Φιλιππίνες (-40%), Ισλανδία (-35,7%), Μεξικό (-32%), Μπαχάμες (-31%), Καζακστάν (-28%), Λιβύη (-23%), Αζερμπαϊτζάν (-18,3%), Ιράκ (-17,2%), Κατάρ (-16%), Ελβετία (-16%), Μαρόκο (-14,5%), Ινδία (-12,9%), Ιρλανδία (-11,2%), Λευκορωσία (-8,2%), Σουηδία (-6,2%), Λετονία (-4,6%), Νοτ. Αφρική (-4%), Ιαπωνία (-3,2%), Γερμανία (-2%) και Ρουμανία (-1%).
Πιο αναλυτικά, η αξία των ελληνικών εξαγωγών στο 2011 αυξήθηκε κατά 37% (σε 22.451 εκ. ευρώ, έναντι 16.391,8 εκ. ευρώ στο 2010). Η σημαντική ανοδική πορεία τους οφείλεται στη γενικευμένη αύξηση της αξίας των εξαγωγών προς όλες τις γεωγραφικές περιοχές κυρίως προς τον "ανεπτυγμένο κόσμο", αλλά και προς τις παραδοσιακά σημαντικότερες εξαγωγικές αγορές της χώρας μας.
Συγκεκριμένα οι εξαγωγές προς τις χώρες του ΟΟΣΑ συνολικά κατά το 2011, αυξήθηκαν κατά 23,1% (σε 11.523,2 εκ. ευρώ έναντι 9.360,4 εκ. ευρώ στο 2010), και απορρόφησαν πάνω από το μισό (51,3%) των ελληνικών εξαγωγών. Ειδικότερα, οι εξαγωγές προς τις χώρες της Ε.Ε.(15) αυξήθηκαν κατά 9,1% (σε 7.401,1 εκ. ευρώ από 6.784,6 εκ. ευρώ), της Ε.Ε.(25) κατά 10,6% (σε 9.544,9 εκ. ευρώ από 8.626,9 εκ. ευρώ), και κατά 10,6% προς την Ε.Ε.(27) (σε 11.380,6 εκ. ευρώ από 10.288,9 εκ. ευρώ).
Η αύξηση της αξίας των ελληνικών εξαγωγών προς την Ε.Ε.(15) οφείλεται στην αύξηση των εξαγωγών προς όλες τις χώρες της περιοχής με εξαίρεση τη μείωση των εξαγωγών προς τη Γερμανία κατά -2% (σε 1.763,5 εκ. ευρώ από 1.798,8 εκ. ευρώ), τη Σουηδία κατά -6,2% αλλά και προς τις χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς την Ιρλανδία που μειώθηκαν κατά -11,2%. Σημαντικότερη ήταν η αύξηση προς την Ιταλία κατά 20% (σε 2.123,8 εκ. ευρώ από 1.770,4 εκ. ευρώ το 2010), την Ολλανδία κατά 18,6% (σε 458,2 εκ. ευρώ από 386,5 εκ. ευρώ) και την Ισπανία κατά 17,9% (σε 459,7 εκ. ευρώ από 390 εκ. ευρώ)
Ως προς τις χώρες της νέας διεύρυνσης οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 16,4% (σε 2.143,9 εκ. ευρώ από 1.842,2 εκ. ευρώ). Σημαντικότερη ήταν η αύξηση (15,8%) προς την Κύπρο (σε 1.367,7 εκ. ευρώ από 1.181,3 εκ. ευρώ), την τέταρτη εξαγωγική αγορά της χώρας μας στο 2011, με ποσοστό συμμετοχής 63,8% στο σύνολο των εξαγωγών προς τις 10 αυτές χώρες και 7,2% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών. Ακολουθούν με σημαντική άνοδο η Σλοβενία προς την οποία οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 57,4% (σε 143,1 εκ. ευρώ από 91 εκ. ευρώ) και η Μάλτα κατά 60,2% (σε 57,3 εκ. ευρώ από 35,8 εκ. ευρώ). Σημειώνεται ότι αυξημένες εξαγωγές για το 2011 καταγράφονται για το σύνολο των χωρών της νέας διεύρυνσης, με μοναδική εξαίρεση τις πολύ χαμηλές εξαγωγές προς τη Λετονία που μειώθηκαν κατά -4,6%.
Πολύ μεγάλη άνοδο εμφανίζουν οι εξαγωγές προς την Β.Αμερική, αφού αυξήθηκαν το 2011 κατά 67,6% (σε 1.434,5 εκ. ευρώ έναντι 855,7 εκ. ευρώ το 2010). Η άνοδος αυτή οφείλεται κυρίως στην εντυπωσιακή ανάκαμψη των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ (81%), που απορρόφησαν το 83% των εξαγωγών προς τη συγκεκριμένη περιοχή και είναι στην 7η θέση των σημαντικότερων εξαγωγικών αγορών της Ελλάδας. Μάλιστα, η αύξηση των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ (σε 1.191,8 εκ. ευρώ έναντι 658,6 εκ. ευρώ το 2010) κατά 533,2 εκ. ευρώ είναι η δεύτερη -σε απόλυτους αριθμούς- μεγαλύτερη αύξηση μετά από αυτή προς την Τουρκία, σε σχέση με όλες τις εξαγωγικές αγορές κατά το 2011. Σημαντική άνοδος παρατηρείται και προς τον Καναδά (σε 171,4 εκ. ευρώ από 92,3 εκ. ευρώ ή 85,8%) η οποία υπερκαλύπτει και τη μείωση των εξαγωγών προς το Μεξικό κατά -32% (σε 71,3 εκ. ευρώ από 104,8 εκ. ευρώ).
Προς τις "άλλες ανεπτυγμένες χώρες" οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές αυξήθηκαν συνολικά κατά 10,2% (σε 149,8 εκ. ευρώ από 135,9 εκ. ευρώ). Συγκεκριμένα αυξήθηκαν κατά 10,6% προς την Αυστραλία (σε 100,8 εκ. ευρώ από 91,1 εκ. ευρώ) και τη Νέα Ζηλανδία κατά 51,1% (σε 15,7 εκ. ευρώ από 10,4 εκ. ευρώ), ενώ μειώθηκαν προς την Ιαπωνία κατά -3,2% (σε 33,3 εκ. ευρώ από 34,4 εκ. ευρώ)
Όσον αφορά στις "υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ" η μεγάλη αύξηση κατά 83,1% (σε 1.919,6 εκ. ευρώ από 1.048,7 εκ. ευρώ), οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στον υπερδιπλασιασμό (104,2%) των εξαγωγών προς την Τουρκία (σε 1.752,3 εκ. ευρώ από 858,2 εκ. ευρώ), η οποία πλέον αποτελεί την 3η σημαντικότερη εξαγωγική αγορά της Ελλάδας για το 2011. Προς τις άλλες τρεις χώρες της περιοχής αυξημένες ήταν οι εξαγωγές προς τη Νορβηγία κατά 12,7% (σε 30,6 εκ. ευρώ από 27,2 εκ. ευρώ), ενώ μειωμένες ήταν οι εξαγωγές προς την Ελβετία κατά -16% (σε 135,5 εκ. ευρώ από 161,4 εκ. ευρώ) και οι πολύ χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς την Ισλανδία κατά -35,7% (σε 1,2 εκ. ευρώ από 1,8 εκ. ευρώ).
Η σημαντική αύξηση (20,9%) των εξαγωγών προς τα Βαλκάνια (σε 3.325,4 εκ. ευρώ από 2.751,2 εκ. ευρώ), οφείλεται κυρίως στην κατά 17% αύξηση των εξαγωγών προς τη Βουλγαρία (σε 1.239,2 εκ. ευρώ από 1.059,6 εκ. ευρώ), την κατά 61,4% αύξηση προς την ΠΓΔΜ (σε 527,6 εκ. ευρώ από 327 εκ. ευρώ) και την κατά 54,5% αύξηση προς τη Σερβία-Μαυροβούνιο-Κόσσοβο (σε 417,8 εκ. ευρώ από 270,4 εκ. ευρώ). Ενισχυμένες επίσης ήταν οι εξαγωγές προς την Αλβανία (σε 425,8 εκ. ευρώ από 394,3 εκ. ευρώ) κατά 8%, προς την Κροατία κατά 27,2% (σε 67,1 εκ. ευρώ από 52,8 εκ. ευρώ) και προς τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη κατά 14,9% (σε 51,3 εκ. ευρώ από 44,7 εκ. ευρώ). Οι εξαγωγές προς τη Ρουμανία, η οποία αποτελεί τη 2η εξαγωγική αγορά της Ελλάδας στην περιοχή των Βαλκανίων, παρουσίασαν οριακή μείωση κατά -1% (σε 596,5 εκ. ευρώ από 602,5 εκ. ευρώ).
Οι εξαγωγές προς την Κοινοπολιτεία Ανεξαρτήτων Κρατών (ΚΑΚ) αυξήθηκαν σημαντικά κατά 41,2% συνολικά (σε 662,6 εκ. ευρώ από 469,3 εκ. ευρώ), με σημαντικότερη την αύξηση των εξαγωγών προς τη Ρωσία, που είναι και ο βασικότερος πελάτης μας στην περιοχή, κατά 22,5% (σε 394,3 εκ. ευρώ από 321,8 εκ. ευρώ), αλλά και τις αυξήσεις προς την Ουκρανία κατά 75,7% (σε 116 εκ. ευρώ από 66 εκ. ευρώ), τη Γεωργία κατά 434,1% (σε 74,4 εκ. ευρώ από 13,9 εκ. ευρώ) και τη Μολδαβία κατά 30% (σε 37,5 εκ. ευρώ από 28,9 εκ. ευρώ). Από τις υπόλοιπες χώρες της περιοχής, προς τις οποίες παρατηρούνται χαμηλές σε αξία εξαγωγές, ανοδικές είναι οι τάσεις προς την Αρμενία κατά 4,6% (στα 9,4 εκ. ευρώ) και προς το Ουζμπεκιστάν κατά 1044% (στα 7,9 εκ. ευρώ), ενώ μειωμένες είναι οι εξαγωγές προς τη Λευκορωσία (στα 7,9 εκ. ευρώ) κατά -8,2%, προς το Αζερμπαϊτζάν (στα 7,9 εκ. ευρώ) κατά -18,3% και προς το Καζακστάν (στα 7 εκ. ευρώ) κατά -28%. Τέλος, ελάχιστες είναι οι εξαγωγές που πραγματοποιήθηκαν προς την Κιργιζία και το Τουρκμενιστάν (από 0,2 εκ. ευρώ για κάθε μία) και μηδενικές προς το Τατζικιστάν (0,003 εκ. ευρώ).
Συνολικά προς την περιοχή της Μ.Ανατολής & Β.Αφρικής καταγράφεται μεγάλη αύξηση των εξαγωγών κατά 63,9% (σε 2.066,9 εκ. ευρώ από 1.261,1 εκ. ευρώ). Η σημαντικότερη αύξηση παρατηρήθηκε προς τους κυριότερους πελάτες μας στην περιοχή με εξαίρεση τη Λιβύη, οι εξαγωγές προς την οποία εμφανίζουν μείωση κατά -23% (σε 124,2 εκ. ευρώ από 161,4 εκ. ευρώ). Αναλυτικότερα, οι εξαγωγές προς τα Ην.Αρ.Εμιράτα παρουσιάζουν υπερδιπλασιασμό (κατά 123,9%, σε 379,8 εκ. ευρώ από 169,6 εκ. ευρώ) και πλέον αποτελούν την 1η εξαγωγική αγορά στη συγκεκριμένη περιοχή. Ακολουθούν η Αλγερία (στα 355,1 εκ. ευρώ από 215 εκ. ευρώ ή αύξηση κατά 65,2%), η Αίγυπτος (στα 346,1 εκ. ευρώ από 208,7 εκ. ευρώ ή αύξηση 65,9%), η Σ.Αραβία (στα 228,4 εκ. ευρώ από 93,2 εκ. ευρώ ή αύξηση 145%), το Ισραήλ (στα 200,8 εκ. ευρώ από 120,1 εκ. ευρώ ή αύξηση 67,1%), την Τυνησία (στα 74,4 εκ. ευρώ από 59,9 εκ. ευρώ ή αύξηση 24,2%), καθώς και η Συρία (στα 61,7 εκ. ευρώ από 29,4 εκ. ευρώ ή αύξηση 109,8%).
Όσον αφορά στις υπόλοιπες χώρες της περιοχής, ενισχυμένες εμφανίζονται οι χαμηλότερες σε αξία εξαγωγές προς το Ιράν (κατά 15%, στα 23,6 εκ. ευρώ), προς το Κουβέιτ (κατά 22,6%, στα 10,9 εκ. ευρώ) και προς το Ομάν (κατά 61,4%, στα 5,4 εκ. ευρώ). Αμετάβλητες παρέμειναν οι εξαγωγές προς την Υεμένη (στα 8,1 εκ. ευρώ), ενώ αξιοσημείωτες μειώσεις στην αξία των εξαγωγών παρατηρούνται προς το Μαρόκο κατά -14,5% (σε 44,3 εκ. ευρώ από 51,8 εκ. ευρώ), την Ιορδανία κατά -49,2% (σε 19,2 εκ. ευρώ από 37,8 εκ. ευρώ), το Ιράκ κατά -17,2% (σε 18,8 εκ. ευρώ από 22,7 εκ. ευρώ), το Κατάρ κατά -16% (σε 8,6 εκ. ευρώ από 10,3 εκ. ευρώ) και το Μπαχρέιν κατά -47% (σε 5,3 εκ. ευρώ από 10,1 εκ. ευρώ).
Αυξημένες (κατά 18,9%) ήταν οι μικρής αξίας εξαγωγές προς τις χώρες της Αφρικής που έφθασαν μόλις τα 135,9 εκ. ευρώ έναντι 114,3 εκ. ευρώ στο 2010. Η αύξηση που καταγράφεται οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ανάκαμψη (+38%) των εξαγωγών προς τη Νιγηρία (σε 77,3 εκ. ευρώ από 56 εκ. ευρώ) που απορροφά πάνω από το 50% των συνολικών εξαγωγών προς την περιοχή. Μειωμένες ήταν οι εξαγωγές προς το δεύτερο μεγαλύτερο πελάτη των ελληνικών στην περιοχή, τη Δημ.Νοτ.Αφρικής (κατά -4% σε 28 εκ. ευρώ από 29,1 εκ. ευρώ) αλλά και προς το Νίγηρα (κατά -48% σε 7 εκ. ευρώ από 13,5 εκ. ευρώ). Προς τις υπόλοιπες χώρες οι εξαγωγές ήταν μεν αυξημένες αλλά η αξία τους κυμάνθηκε σε χαμηλά επίπεδα, μεταξύ 5,6 εκ. ευρώ (Μαυριτανία) και 0,2 εκ. ευρώ (Γκαμπόν).
Ο τριπλασιασμός των εξαγωγών προς την Ν.Α.Ασία (στα 811 εκ. ευρώ έναντι 273,6 εκ. ευρώ το 2010) οφείλεται κυρίως στην εντυπωσιακή αύξηση των εξαγωγών προς τη Σιγκαπούρη κατά 470,6% (στα 587,2 εκ. ευρώ από 102,9 εκ. ευρώ), η οποία πλέον κατατάσσεται στην 11η θέση των σημαντικότερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα, έχοντας μάλιστα και τη μεγαλύτερη άνοδο στην κατάταξη (ήταν στην 33η θέση το 2010). Από τις υπόλοιπες χώρες ξεχωρίζουν οι μεγάλες αυξήσεις των εξαγωγών προς τη Ν.Κορέα (κατά 143% στα 76,3 εκ. ευρώ από 31,4 εκ. ευρώ) και προς το Χονγκ Κονγκ (κατά 30% στα 62,1 εκ. ευρώ από 47,8 εκ. ευρώ), η αύξηση που σημειώνουν οι εξαγωγές προς την Ινδονησία (κατά 6,1% στα 50,4 εκ. ευρώ από 47,5 εκ. ευρώ) αλλά και η αξιοσημείωτη μείωση των εξαγωγών προς την Ταϊλάνδη (κατά -29,2% στα 18,5 εκ. ευρώ από 26,1 εκ. ευρώ). Οι χώρες με τη χαμηλότερη αξία εξαγωγών στη συγκεκριμένη περιοχή εμφανίζουν είτε στασιμότητα, η Ταϊβάν (στα 13,9 εκ. ευρώ από 13,3 εκ. ευρώ) είτε μείωση, οι Φιλιππίνες (στα 2,8 εκ. ευρώ από 4,7 εκ. ευρώ).
Προς τη Λατινική Αμερική οι μικρής αξίας εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 76,6% (σε 97,7 εκ. ευρώ από 55,3 εκ. ευρώ), λόγω της αύξησης που παρατηρείται στις εξαγωγές προς τη Βραζιλία κατά 72,4% (στα 34,1 εκ. ευρώ από 19,8 εκ. ευρώ), την Αργεντινή κατά 645% (στα 27,1 εκ. ευρώ από 3,6 εκ. ευρώ) και στον Παναμά κατά 39% (στα 22,8 εκ. ευρώ από 16,4 εκ. ευρώ). Οι τρεις αυτές αγορές απορροφούν το 86% των εξαγωγών προς τη συγκεκριμένη περιοχή. Από τις υπόλοιπες χώρες με χαμηλή αξία εξαγωγών, παρατηρείται μείωση για το 2011 μόνο προς τις Μπαχάμες κατά -30,7% (στα 5,3 εκ. ευρώ από 7,7 εκ. ευρώ)
Τέλος, προς την Ινδία οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά -12,9% (στα 53,6 εκ. ευρώ από 61,5 εκ. ευρώ) ενώ προς την Κίνα σημείωσαν μεγάλη άνοδο κατά 81,9% (στα 288,3 εκ. ευρώ από 158,5 εκ. ευρώ).
Όσον αφορά στις εισαγωγές παρουσιάζεται μείωση κατά -10%. Η αξία τους στο 2011 διαμορφώθηκε σε 43.272,6 εκ. ευρώ έναντι 48.106,6 εκ. ευρώ το 2010. Η υποχώρηση αυτή οφείλεται στη μείωση των εισαγωγών από τις περισσότερες γεωγραφικές περιοχές και κατά κύριο λόγο από τον ανεπτυγμένο κόσμο που καλύπτει περίπου το 60% των συνολικών εισαγωγών μας. Αναλυτικότερα η οι ελληνικές εισαγωγές από τις 29 χώρες του ΟΟΣΑ μειώθηκαν κατά -13,9% (σε 24.469,9 εκ. ευρώ από 28.412,5 εκ. ευρώ), από την ΕΕ(15) κατά -10,2% (σε 19.350,5 από 21.556,3 εκ. ευρώ), την ΕΕ(25) κατά -9,1% (σε 21.148,3 εκ. ευρώ από 23.254,2 εκ. ευρώ) και την ΕΕ(27) κατά -7,7% (σε 22.779,4 εκ. ευρώ από 24.667,3 εκ. ευρώ). Μειωμένες επίσης ήταν οι εισαγωγές από τη Β.Αμερική κατά -28,1% (σε 941,5 εκ. ευρώ από 1.309,8 εκ. ευρώ), τις υπόλοιπες χώρες ΟΟΣΑ κατά -13,8% (σε 1.851,5 εκ. ευρώ από 2.146,9 εκ. ευρώ), τις άλλες ανεπτυγμένες χώρες κατά -36,7% (σε 386,9 εκ. ευρώ από 611,2 εκ. ευρώ), την Κοινοπολιτεία Ανεξαρτήτων Κρατών (ΚΑΕ) κατά -14,1% (σε 5.259,4 εκ. ευρώ από 6.125,3 εκ. ευρώ), τις χώρες της Αφρικής κατά -2,7% (σε 122,4 εκ. ευρώ από 125,9 εκ. ευρώ), τη Ν.Α.Ασία κατά -36,3% (σε 1.533,3 εκ. ευρώ από 2.406,3 εκ. ευρώ), τη Λατινική Αμερική κατά -53% (σε 367 εκ. ευρώ από 781 εκ. ευρώ) και την Κίνα κατά -12,2% (σε 2.525,3 εκ. ευρώ από 2.875,7 εκ. ευρώ).
Αντίθετα, οι εισαγωγές αυξήθηκαν από τις χώρες της νέας διεύρυνσης της Ε.Ε. κατά 5,9% (σε 1.797,9 εκ. ευρώ από 1.697,9 εκ. ευρώ), τα Βαλκάνια κατά 9,3% (σε 2.166 εκ. ευρώ από 1.981 εκ. ευρώ), τη Μ.Ανατολή & Β.Αφρική κατά 6,2% (σε 5.745 από 5.409 εκ. ευρώ), την Ινδία κατά 25,2% (σε 545 εκ. ευρώ από 436 εκ. ευρώ) και τις Λοιπές Χώρες κατά 5,6% (σε 681 εκ. ευρώ από 645 εκ. ευρώ).
Η αύξηση της αξίας των εξαγωγών (37%) σε συνδυασμό με την υποχώρηση των εισαγωγών (-10%) είχε σαν αποτέλεσμα τη μείωση του εμπορικού ελλείμματος κατά 10,9 δις ευρώ (σε 20,8 δις ευρώ το 2011 έναντι 31,7 δις ευρώ το 2010).
Συνολικά, προκύπτουν εμπορικές συναλλαγές (εισαγωγές και εξαγωγές) της Ελλάδας με 217 χώρες του κόσμου.
Οι επιδόσεις κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων
Η κατά 37% αύξηση των ελληνικών εξαγωγών κατά το 2011 είναι αποτέλεσμα της γενικότερης αύξησης των εξαγωγών σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων. Σημαντικότερο ρόλο έπαιξαν τα καύσιμα, οι εξαγωγές των οποίων τριπλασιάστηκαν αλλά και τα βιομηχανικά προϊόντα που εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη κατηγορία εξαγόμενων προϊόντων (46% του συνόλου των εξαγωγών).
Σε ότι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα, με βάση την πενταψήφια ανάλυση, προκύπτει "ανανέωση" της σχετικής κατάταξης, με την είσοδο 15 νέων προϊόντων, κυρίως από τους κλάδους των δομικών υλικών, των μηχανημάτων-συσκευών, λιπασμάτων, αλλά και των τροφίμων-ποτών (φράουλες, καπνιστά ψάρια, νερά).
Αναλυτικότερα, οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων αυξήθηκαν κατά 11% (στα 10.230,5 εκ. ευρώ από 9.213,3 εκ. ευρώ) κυρίως λόγω της μεγάλης αύξησης των εξαγωγών στη σημαντικότερη υποκατηγορία βιομηχανικών προϊόντων, τα βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη (αύξηση 27%, στα 4.138 εκ. ευρώ από 3.259 εκ. ευρώ), αλλά και της αύξησης που σημειώνεται στην υποκατηγορία μηχανήματα & υλικό μεταφορών (αύξηση 9%, στα 2.139 εκ. ευρώ από 1.962 εκ. ευρώ). Η άλλη μεγάλη υποκατηγορία βιομηχανικών προϊόντων τα χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.) εμφανίζει στασιμότητα (-0,8%, στα 2.346 εκ. ευρώ από 2.366 εκ. ευρώ), ενώ αντίστοιχα αποτελέσματα (οριακή μείωση -1,1%) καταγράφεται και για την υποκατηγορία διάφορα βιομηχανικά είδη (στα 1.608 εκ. ευρώ από 1.626 εκ. ευρώ).
Οι εξαγωγές καυσίμων αυξήθηκαν εντυπωσιακά κατά 258,8% (στα 6.568,5 εκ. ευρώ από 1.830,6 εκ. ευρώ) και πλέον αποτελούν τη δεύτερη σε αξία εξαγωγών κατηγορία προϊόντων, καλύπτοντας το 29,3% του συνόλου των εξαγωγών και ξεπερνώντας σε αξία τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων.
Η αύξηση των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων κατά 4,2% (στα 4.096 εκ. ευρώ έναντι 3.930 εκ. ευρώ) οφείλεται στην σχεδόν ομοιόμορφη αύξηση των εξαγωγών και στις τρεις υποκατηγορίες προϊόντων. Κυρίως όμως στην αύξηση κατά 4,2% (σε 3.232 εκ. ευρώ από 3.100 εκ. ευρώ) των εξαγωγών της υποκατηγορίας τρόφιμα και ζώα ζωντανά που απορροφούν πάνω από τα 3/4 των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων. Οι αυξήσεις των εξαγωγών των δύο άλλων υποκατηγοριών είναι κατά 4,7% για την υποκατηγορία ποτά & καπνός (στα 566 εκ. ευρώ από 540 εκ. ευρώ) και κατά 3,1% για την υποκατηγορία λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης (στα 299 εκ. ευρώ από 290 εκ. ευρώ).
Οι εξαγωγές πρώτων υλών εμφανίζουν μικρή μείωση κατά -6,6% (στα 889 εκ. ευρώ από 952 εκ. ευρώ) και είναι η μοναδική κατηγορία προϊόντων που έχει πτωτικές τάσεις για το 2011, ενώ και τα άλλα προϊόντα έχουν αύξηση των εξαγωγών κατά 43% (στα 668 εκ. ευρώ από 467 εκ. ευρώ).
Όσον αφορά στις εισαγωγές, η σημαντικότερη υποχώρηση η οποία καθορίζει και τη συνολική μείωση τους το 2011 (κατά -10%), σημειώθηκε στα βιομηχανικά προϊόντα κατά -17,6% (στα 24.284 εκ. ευρώ από 29.463 εκ. ευρώ), που συμμετέχουν με ποσοστό 56% στο σύνολο των ελληνικών εισαγωγών. Αυξημένες (κατά 2,2%) ήταν οι εισαγωγές της τρίτης σε σημασία κατηγορίας προϊόντων, των αγροτικών προϊόντων (στα 5.917 εκ. ευρώ έναντι 5.788 εκ. ευρώ στο 2010, αλλά και οι μικρότερης αξίας εισαγωγές της κατηγορίας πρώτες ύλες κατά 20,4% (σε 1.434 εκ. ευρώ από 1.191 εκ. ευρώ). Στα ίδια επίπεδα με το 2010 κυμάνθηκαν οι εισαγωγές της δεύτερης σε σημασία κατηγορίας προϊόντων, τα καύσιμα (στα 11.617 εκ. ευρώ). Ενώ οι πολύ χαμηλές σε αξία εισαγωγές της κατηγορίας είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες μειώθηκαν κατά -39% (στα 21 εκ. ευρώ από 34 εκ. ευρώ).
Κατά επιμέρους κλάδους
Σε μία περαιτέρω εμβάθυνση των κλάδων προϊόντων, για τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα, προκύπτουν τα εξής στοιχεία:
Ο κλάδος των τροφίμων και ποτών, με εξαγωγές συνολικής 2.587 εκ. ευρώ, εκπροσωπεί το 11,52% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών. Η επίδοση αυτή επιτυγχάνεται με τη συμμετοχή 23 προϊόντων, εκ των οποίων τα καπνιστά ψάρια, οι φράουλες και τα εμφιαλωμένα νερά, δεν εμφανίζονταν στην αντίστοιχη λίστα του 2010.
Το 2010, οι εξαγωγές του κλάδου με 2.603 εκ. ευρώ αντιστοιχούσαν στο 15,88% των συνολικών εξαγωγών, με τη συμμετοχή και των προϊόντων ζαχαροπλαστικής, που πλέον δεν εμφανίζονται στη λίστα του 2011.
Ο κλάδος των προϊόντων καπνού, με εξαγωγές ύψους 345 εκ. ευρώ, αντιστοιχεί στο 1,54% των συνολικών εξαγωγών, ενώ το 2010, με εξαγωγές 327 εκ. ευρώ, αντιστοιχούσε σε ποσοστό 2%. Τον κλάδο εκπροσωπούν τα καπνά χωρίς αφαίρεση μίσχων και τα τσιγάρα.
Σημαντική είναι η μείωση τόσο τις συνολικής αξίας, όσο και του ποσοστού συμμετοχής στις συνολικές εξαγωγών των προϊόντων του κλάδου του βαμβακιού. Από τα 411 εκ. ευρώ, υποχώρησαν στα 279 εκ. ευρώ, με αποτέλεσμα η συμμετοχή τους να μειωθεί από το 2,51% στο 1,24%.
Τη μερίδα του λέοντος αποσπούν τα προϊόντα πετρελαίου, με τη νέα προσθήκη της ασφάλτου, ξεπερνώντας το 28,7% της συνολικής αξίας των εξαγωγών, με την επίδοση των 6.448 εκ. ευρώ.
Στο ίδιο πλαίσιο, μεγάλη είναι και η αύξηση των προϊόντων ενέργειας και ειδικά του βουτανίου και της ηλεκτρικής ενέργειας, που από το 0,79% του συνόλου το 2010, απέσπασαν το 2011 το 1,19%, μετά την αύξηση των εξαγωγών τους από τα 128 εκ. ευρώ στα 267 εκ. ευρώ.
Σημαντική είναι η μείωση και για τις χρωστικές ουσίες, που υποχώρησαν από το 0,41% του συνόλου το 2010, στο 0,22% το 2011, με αξία εξαγωγών 48 εκ. ευρώ.
Κάτω από το όριο του 1 δις ευρώ (918 εκ. ευρώ), υποχώρησαν και οι εξαγωγές των φαρμακευτικών-καλλυντικών-απορρυπαντικών, με αποτέλεσμα το 2011 να αντιστοιχούν στο 4,09% του συνόλου των εξαγωγών (από 6,74% το 2010).
Εκπροσώπηση στο ΤΟΡ 100, καταγράφεται το 2011 και για τα λιπάσματα, με εξαγωγές αξίας 73 εκ. ευρώ, ήτοι το 0,33% του συνόλου, ενώ απώλειες σημειώνονται για τον κλάδο των πλαστικών (από τα 540 εκ. ευρώ στα 464 εκ. ευρώ), με αποτέλεσμα η συμμετοχή τους να διαμορφώνεται στο 2,07%.
Οι επιδόσεις των προϊόντων αργιλίου ενίσχυσαν σημαντικά τον κλάδο των βιομηχανικών δομικών υλικών, που κατατάσσεται στη δεύτερη θέση των κλάδο, με ποσοστό συμμετοχής 11,94% και αξία εξαγωγών 2.680 εκ. ευρώ. Νέες είσοδοι στον ΤΟΡ 100 σημειώνονται για τα πλατέα προϊόντα έλασης σιδήρου, για είδη χοντροσύρματος, για ράβδους χαλκού και σωλήνες μη κυκλικής τομής.
Σημαντική αύξηση εξαγωγών, αλλά και σταθεροποίηση του ποσοστού συμμετοχής τους στο σύνολο των εξαγωγών προκύπτει για τα προϊόντα του κλάδου των μηχανημάτων-εξοπλισμού. Όσα από τα προϊόντα του κλάδου κατατάσσονται μεταξύ των 100 πρώτων, συνιστούν υποκλάδο με εξαγωγές αξίας άνω των 1.000 εκ. ευρώ και ποσοστό 4,52% του συνόλου. Αξιοσημείωτη είναι η είσοδος στη σχετική κατάταξη των συσκευών μετάδοσης ήχου, εικόνας και δεδομένων, αλλά και των μερών αυτών των συσκευών, που αποτελούν εξαγωγές έντασης τεχνολογίας.
Στον αντίποδα, περαιτέρω μείωση καταγράφεται για τους κλάδους των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων και των προϊόντων ένδυσης. Τα πλεκτά υφάσματα και τα νήματα από βαμβάκι σημείωσαν εξαγωγές συνολικής αξίας 119 εκ. ευρώ, ήτοι το 0,53% του συνόλου, ενώ τα προϊόντα ένδυσης εξαγωγές 523 εκ. ευρώ (2,33% του συνόλου). Από την κατάταξη επιβεβαιώνεται η διατήρηση μεριδίων στη διεθνή αγορά για τα ελληνικά πλεκτά, αλλά και η δυναμική των προϊόντων γουνοδέρματος.
Σε ότι αφορά τα διάφορα βιομηχανικά προϊόντα, αξιοσημείωτη είναι η αύξηση των εξαγωγών παιχνιδιών, αξίας 71 εκ. ευρώ, με αποτέλεσμα να κατατάσσονται πλέον στην 49η θέση. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα 100 πρώτα εξαγώγιμα προϊόντα αντιστοιχούν πλέον στο 76% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, από το 57% το 2010.
Η λίστα με τα κορυφαία εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας (σε 5ψήφια ανάλυση και με εξαγωγές άνω των 200 εκατ. ευρώ), διαμορφώνεται ως εξής:
Θέση 2011 | Θέση 2010 | Περιγραφή προϊόντος | Αξία |
1 | 1 | Ορυκτέλαια πετρελαίου που εξάγονται από ασφαλτώδη ορυκτά (εκτός ακατεργάστων) που περιέχουν 70% η περισσότερο έλαιο πετρελαίου | 6.366,20 |
2 | 6 | Πλάκες, ταινίες και φύλλα, από αργίλιο, με πάχος που υπερβαίνει το 0,2mm | 562,5 |
3 | 4 | Εμπιστευτικά προϊόντα | 530,1 |
4 | 2 | Φάρμακα, μ.α.κ., που παρουσιάζονται με μορφή δόσεων ή είναι συσκευασμένα για τη λιανική πώληση | 475,6 |
5 | 3 | Αλλα ψάρια, νωπά ή διατηρημένα με απλή ψύξη (εκτός από συκώτια, αυγά και σπέρματα) | 452,6 |
6 | 14 | Ράβδοι (άλλες από εκείνες της υποδιαίρεσης 676.1) από σίδηρο ή χάλυβες, που έχουν απλώς ελαθεί, σφυρηλατηθεί ή διελαθεί σε θερμή κατάσταση, καθώς και εκείνες που έχουν υποστεί στρίψιμο μετά την έλαση από σίδηρο ή από όχι σε κράμα χάλυβες, | 356,8 |
7 | 7 | Σωλήνες κάθε είδους | 340,8 |
8 | 8 | Αλλα λαχανικά, παρασκευασμένα ή διατηρημένα αλλιώς παρά με ξύδι ή οξικό οξύ, όχι κατεψυγμένα | 264,4 |
9 | 9 | Βερύκοκα, κεράσια και ροδάκινα | 251,2 |
10 | 5 | Βαμβακι (αλλο απο το χνουδι σπορων βαμβακιου),μη λαναρισμενο ουτε χτενισμενο | 234,8 |
11 | 10 | Αλλα τυριά & πηγμένο γάλα για τυρί, εκτός από τα νωπά τυριά (στα οποία περιλαμβάνεται & το τυρί από ορό γάλακτος) που δεν έχουν υποστεί ζύμωση & πηγμένο γάλα για τυρί | 234,2 |
12 | 12 | Είδη από γουνοδέρματα | 215,9 |
13 | 11 | Παρθένο λάδι | 211,1 |
14 | 23 | Κράματα αργιλίου | 204,4 |
15 | 16 | Πολυπροπυλένιο | 182,5 |
16 | 20 | Τσιγάρα που περιέχουν καπνό | 180,6 |
17 | 13 | Καπνα χωρις αφαιρεση των μισχων | 164,7 |
18 | 28 | Τηλεφωνικές συσκευές συνδρομητών | 160,7 |
19 | 15 | Φάρμακα που περιέχουν αλκαλοειδή ή παράγωγα τους, αλλά δεν περιέχουν ούτε ορμόνες ούτε άλλα προϊόντα της υποδιαίρεσης 541.5, ούτε αντιβιοτικά ή παράγωγα των αντιβιοτικών που παρουσιάζονται με μορφή δόσεων ή είναι συσκευασμένα για τη λιανική | 146,7 |
20 | Αλλοι ηλεκτρικοί αγωγοί, για τάσεις που δεν υπερβαίνουν τα 1000V | 146,7 | |
21 | 21 | Φύλλα και ταινίες, λεπτά, από αργίλιο (έστω και τυπωμένα ή επικολλημένα σε χαρτί, χαρτόνι, πλαστικές ύλες ή παρόμοια υποθέματα), με πάχος που δεν υπερβαίνει τα 0,2mm (μη περιλαμβανομένου του υποθέματος) | 146,4 |
22 | 19 | Πορτοκάλια, νωπά ή αποξεραμένα | 145,9 |
23 | 17 | Φάρμακα που περιέχουν αντιβιοτικά ή παράγωγα τους που περιέχουν άλλα αντιβιοτικά, που παρουσιάζονται με μορφή δόσεων ή είναι συσκευασμένα για τη λιανική πώληση | 145,1 |
24 | 18 | Φορεματα-πουκαμισα(σεμιζιε),μπλουζες-πουκαμισα και πουκαμισακια | 139,6 |
25 | 57 | Βουτάνιο, υγροποιημένο | 136,6 |
26 | 38 | Ηλεκτρική ενέργεια | 130,6 |
27 | 44 | Ειδικές συναλλαγές που δεν ταξινομούνται | 124,4 |
28 | 80 | Ράβδοι και είδη καθορισμένης μορφής από αργίλιο | 117,7 |
29 | 47 | Σωλήνες κάθε είδους των τύπων που χρησιμοποιούνται για τους αγωγούς πετρελαίου ή αερίου | 116 |
30 | 27 | Αλλα παρασκευάσματα διατροφής, που δεν κατονομάζονται ούτε περιλαμβάνονται αλλού | 113,9 |
31 | 32 | Σταφύλια, νωπά | 104,3 |
32 | 26 | Φρούτα με κουκούτσια, μ.α.κ. νωπά | 98,6 |
33 | 66 | 'Αλλες κατασκευές & μέρη αυτών, μ.α.κ., από σίδηρο, χάλυβα ή αργίλιο | 96,1 |
34 | 30 | Τι-σερτ και φανελακια,απο πλεκτο | 96 |
35 | 43 | Μάρμαρα,τραβερτίνες,βελγικοί ασβεστόλιθοι και άλλοι ασβεστόλιθοι για πελέκημα ή χτίσιμο, φαινομενικής πυκνότητας ίσης ή ανώτερης του 2,5, και αλάβαστρο, έστω και χοντρικά κατεργασμένα ή απλά κομμένα, με πριόνι ή άλλο τρόπο, σε όγκους ή πλάκες σχήματος τετραγώνου ή ορθογωνίου | 92,9 |
36 | 31 | Σιτάρι σκληρό, ανάλεστο | 91,7 |
37 | 56 | Xoντρόσυρμα (fil machine) από σίδηρο ή χάλυβες από άλλα χαλυβοκράματα | 89,8 |
38 | 33 | Απορρίμματα και θραύσματα χαλκού | 89,6 |
39 | 37 | Αλλες πλάκες, φύλλα, μεμβράνες, ταινίες και λουρίδες, από πλαστικές ύλες μη κυψελώδεις, μη ενισχυμένες ούτε με απανωτές στρώσεις, ούτε όμοια συνδυασμένες με άλλες πλαστικές ύλες, χωρίς υπόθεμα από πολυμερή του αιθυλενίου | 87,1 |
40 | Ασφαλτος από πετρέλαιο και άλλα υπολείμματα των λαδιών πετρελαίου ή των ασφαλτούχων ορυκτών, ασφαλτικά μείγματα | 82,2 | |
41 | 36 | Παρασκευάσματα για πλύσιμο και παρασκευάσματα καθαρισμού, επιφανειακής δράσης, μ.α.κ., συσκευασμένα για τη λιανική πώληση | 79,7 |
42 | 46 | Ηλεκτρικοί συσσωρευτές | 79,5 |
43 | 22 | Αεροπλάνα και άλλα οχήματα αέρος, αυτοκινούμενα (άλλα από τα ελικόπτερα), με βάρος χωρίς φορτίο που υπερβαίνει τα 15000 kg | 78,6 |
44 | 39 | Λαχανικά, καρποί και φρούτα και άλλα βρώσιμα μέρη φυτών, παρασκευασμένα ή διατηρημένα με ξύδι ή οξικό οξύ | 74,4 |
45 | 35 | Αλλα μέρη αεροπλάνων ή ελικοπτέρων | 73,3 |
46 | 41 | Σωλήνες κάθε είδους των τύπων που χρησιμοποιούνται για τους αγωγούς πετρελαίου ή αερίου | 71,5 |
47 | 29 | Προϊόντα ομορφιάς ή φτιασιδώματος (μακιγιάζ) παρασκευασμένα και παρασκευάσματα για τη συντήρηση ή τη φροντίδα του δέρματος (άλλα από τα φάρμακα), στα οποία περιλαμβάνονται και τα αντιηλιακά παρασκευάσματα και τα παρασκευάσματα για το μαύρισμα. Παρασκευάσματα για την περιποίηση των νυχιών των χεριών ή των ποδιών. | 71,4 |
48 | 34 | 'Αλλη ζάχαρη από τη ζάχαρη από ζαχαροκάλαμο ή από τεύτλα & ζαχαρόζη χημικώς καθαρή, σε στερεή κατάσταση, με προσθήκη αρωματικών ή χρωστικών ουσιών | 71,4 |
49 | Τροχοφόρα παιχνίδια που έχουν επινοηθεί για να επιβαίνουν τα παιδιά ( δίκυκλα, τρίκυκλα, σκούτερ, ποδοκίνητα αυτοκίνητα), αμαξάκια για κούκλες, κούκλες, μοντέλλα κλίμακας, γρίφοι όλων των ειδών | 71,4 | |
50 | 52 | Μάρμαρο, τραβερτίνη και αλάβαστρο και τεχνουργήματα από τις πέτρες αυτές, απλώς λαξευμένες ή πριονισμένες και με επιφάνεια επίπεδη ή ομαλή | 70,2 |
51 | 40 | Υφάσματα πλεκτά ή κροσέ, μ.α.κ. | 70,1 |
52 | 86 | Διατάξεις φωτοευαίσθητες με ημιαγωγό, δίοδοι εκπομπής φωτός | 67,4 |
53 | 42 | Κατασκευές και μέρη αυτών από αργίλιο, μ.α.κ., πλάκες και φύλλα, ράβδοι, είδη με καθορισμένη μορφή, σωλήνες και παρόμοια, από αργίλιο, προετοιμασμένα για να χρησιμοποιηθούν σε κατασκευές | 67,2 |
54 | 64 | Μέρη, μ.α.κ., που προορίζονται για τους εμβολοφόρους κινητήρες εσωτερικής καύσεως των υποδιαιρέσεων 713.2, 713.3 και 713.8 που αναγνωρίζονται ότι προορίζονται αποκλειστικά ή κυρίως για εμβολοφόρους κινητήρες με συμπίεση | 66 |
55 | 71 | Αλλοι ηλεκτρικοί αγωγοί, για τάσεις που υπερβαίνουν τα 1000V | 65 |
56 | 55 | Πολυστυρόλιο που μπορεί να διογκωθεί | 63,4 |
57 | 24 | Τσιμέντα Portland | 62,7 |
58 | 62 | Είδη μεταφοράς ή συσκευασίας, μ.α.κ., από πλαστικές ύλες, πώματα, καψούλια και άλλες διατάξεις κλεισίματος, από πλαστικές ύλες | 62,6 |
59 | 50 | Κρασιά από νωπά σταφύλια (άλλα από τα αφρώδη κρασιά), μούστοι σταφυλιών που η ζύμωση έχει ανασταλεί με προσθήκη αλκοόλης | 60,9 |
60 | 45 | Φυσικές ορυκτές ύλες ενεργοποιημένες, άνθρακες ζωϊκής προέλευσης (στους οποίους περιλαμβάνεται και ο εξασθενισμένος ζωϊκός άνθρακας) | 60,4 |
61 | 54 | Πιατικά, άλλα είδη νοικοκυριού ή οικιακής οικονομίας και είδη υγιεινής ή καλλωπισμού | 59,9 |
62 | 60 | Γιαούρτι εμπλουτισμένο η μη που περιέχει ζάχαρη η άρωμα η καρύδια η φρούτα | 53,3 |
63 | 70 | Σταφύλια, αποξεραμένα (π.χ. σταφίδες) | 53 |
64 | 58 | Αλλα φρούτα, νωπά | 51,2 |
65 | 63 | Αλουμίνα (οξείδιο του αργιλίου) | 50,6 |
66 | 59 | Ψυγεία, οικιακού τύπου (ηλεκτρικά ή άλλα), έστω και αν περιέχουν τμήμα κατάψυξης | 50,3 |
67 | 76 | Αλλες πλάκες, φύλλα, μεμβράνες, ταινίες και λουρίδες, από πλαστικές ύλες μη κυψελώδεις, μη ενισχυμένες ούτε με απανωτές στρώσεις, ούτε όμοια συνδυασμένες με άλλες πλαστικές ύλες, χωρίς υπόθεμα από πολυμερή του προπυλενίου | 50,2 |
68 | 53 | Νήματα από βαμβάκι (άλλα από τα νήματα για ράψιμο), που περιέχουν τουλάχιστον 85% κατά βάρος βαμβάκι, μη συσκευασμένα για τη λιανική πώληση | 49,5 |
69 | 72 | Χρώματα επίχρισης και βερνίκια με βάση συνθετικά πολυμερή ή τροποποιημένα φυσικά πολυμερή, διασκορπισμένα ή διαλυμένα σε μη υδατώδες μέσο. Πλαστικά σε διάλυμα | 49 |
70 | Ιμάντες μεταφορικοί ή μετάδοσης κίνησης άλλοι | 48,9 | |
71 | 65 | Αποστάγματα και οινοπνευματώδη ποτά, μ.α.κ. | 48,6 |
72 | 80 | Σύρματα από χαλκό από χαλκό καθαρισμένο | 47,3 |
73 | 49 | Ντομάτες, παρασκευασμένες ή διατηρημένες χωρίς ξύδι ή οξικό οξύ, μ.α.κ. | 47,3 |
74 | 48 | Αλλα λαχανικά, νωπά ή διατηρημένα με απλή ψύξη | 47,1 |
75 | 82 | Ρύζι, μισολευκασμένο ή λευκασμένο, έστω και γυαλισμένο ή στιλβωμένο, ή επεξεργασμένο με βραστό νερό ή μεταποιημένο (εκτός από το ρύζι σε θραύσματα) | 46,5 |
76 | Xoντρόσυρμα (fil machine) από σίδηρο ή χάλυβες από σίδηρο ή από όχι σε κράμα χάλυβες, που φέρει οδοντώματα, εξογκώματα, κοιλώματα ή ανάγλυφα που γίνονται στη διάρκεια της έλασης | 46 | |
77 | Αλλοι, συγκολλημένοι, με τομή άλλη από την κυκλική | 45,4 | |
78 | 68 | Σπέρματα βαμβακιού | 44,5 |
79 | 69 | Aλλες πλάκες, φύλλα, μεμβράνες, ταινίες και λουρίδες από πλαστικές ύλες άλλα | 43,7 |
80 | Αεροπλάνα και άλλα οχήματα αέρος, αυτοκινούμενα, (άλλα από τα ελικόπτερα), με βάρος χωρίς φορτίο που υπερβαίνει τα 2000 kg, αλλά δεν υπερβαίνει τα 15000 kg | 41,2 | |
81 | 92 | Ανελκυστήρες και αναβατήρες φορτίου | 41,2 |
82 | 74 | Αργίλιο όχι σε κράμα | 41 |
83 | Πλατέα προϊόντα έλασης από σίδηρο ή από όχι σε κράμα χάλυβες, επιψευδαργυρωμένα αλλιώς επιστρωμένα ή επενδυμένα, με πλάτος 600mm ή περισσότερο | 39,4 | |
84 | Μέρη συσκευών για την μετάδοση φωνής, εικόνας η άλλων δεδομένων | 39,1 | |
85 | Ράβδοι και είδη με καθορισμένη μορφή από χαλκό από κράματα χαλκού | 38,9 | |
86 | Λιπάσματα, μ.α.κ., που περιέχουν τα δύο λιπαντικά στοιχεία άζωτο και φωσφόρο | 38,2 | |
87 | 73 | Κοσμήματα με πολύτιμες ή μη πέτρες και μέρη αυτών, από πολύτιμα μέταλλα ή από μέταλλα επιστρωμένα με πολύτιμα μέταλλα (εξαιρούνται τα ρολόγια χεριού, τσέπης και οι κάσες τους) | 38,2 |
88 | 88 | Αυτοκίνητα οχήματα για τη μεταφορά προσώπων | 38,1 |
89 | 78 | Αλλα βιβλία, φυλλάδια και παρόμοια έντυπα, όχι σε ξεχωριστά φύλλα | 37,4 |
90 | 61 | Πολυαιθυλένιο τερεφθαλικό | 37,3 |
91 | 77 | Δεξαμενές, βαρέλια, τύμπανα, μπιτόνια, κουτιά και παρόμοια δοχεία, από αργίλιο (στα οποία περιλαμβάνονται και οι σωληνωτές θήκες, εύκαμπτες ή μη), για όλες τις ύλες (με εξαίρεση τα συμπιεσμένα ή υγροποιημένα αέρια), με χωρητικότητα που δεν υπερβαίνει τα 300 1, χωρίς μηχανικές ή θερμικές διατάξεις, έστω και με εσωτερική επένδυση ή θερμομόνωση | 36,7 |
92 | Λιπάσματα, μ.α.κ., που περιέχουν τα τρία λιπαντικά στοιχεία άζωτο, φωσφόρο και κάλιο | 35,6 | |
93 | Φράουλες, νωπές | 35,4 | |
94 | Είδη με καθορισμένη μορφή σε σχήμα U, I, H, L ή Τ, που έχουν απλώς ελαθεί ή διελαθεί σε θερμή κατάσταση, με ύψος λιγότερο των 80mm, από σίδηρο ή από όχι σε κράμα χάλυβες | 35 | |
95 | 75 | Απορρίμματα και θραύσματα αργιλίου | 34,7 |
96 | 96 | Μακαρόνι, σπαγγέτι και όμοια προϊόντα (ζυμαρικά εν γένει, όχι ψημένα ούτε παραγεμισμένα, ούτε αλλιώς παρασκευασμένα) | 34,4 |
97 | Αλλες συσκευές για την μετάδοση φωνής, εικόνας η άλλων δεδομένων, συμπεριλαμβανομένων συσκευών για επικοινωνία σε ενσύρματο η ασύρματο δίκτυο | 34,1 | |
98 | Αυτοκίνητα οχήματα για τη μεταφορά εμπορευμάτων, μ.α.κ. | 34,1 | |
99 | Ψάρια (στα οποία περιλαμβάνονται και τα φιλέτα) καπνιστά, έστω και ψημένα πριν ή κατά τη διάρκεια του καπνίσματος | 33,8 | |
100 | Νερά, (στα οποία περιλαμβάνονται και τα μεταλλικά και τα αεριούχα νερά) με προσθήκη ζάχαρης ή άλλων γλυκαντικών ή αρωματισμένα, και άλλα μη αλκοολούχα ποτά, μ.α.κ. | 33,5 |
Πηγή: ΠΣΕ-ΚΕΕΜ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου