Η αναβίωση των μωμόγερων είναι ένα πανάρχαιο δρώμενο το οποίο ως ανεκτίμητη κληρονομιά έφεραν μαζί τους οι πόντιοι, μαζί με την διάλεκτο, τους χορούς, τα τραγούδια και τις καθημερινές συνήθειες. Το δρώμενο των ΜΩΜΟΓΕΡΩΝ που στο αρχαϊκό του στάδιο είχε μαγικό και τελετουργικό χαρακτήρα αποτελεί την πιό παλιά μορφή ελληνικού λαϊκού θεάτρου, στην πορεία του μέσα στα χρόνια χάνει πολλά από τα αρχαίγονα στοιχεία και υιοθετεί νέα ώστε φτάνει στην σύγχρονη μορφή του όπου η τελετή θεατροποιείται με περιεχόμενο την σάτυρα, τον έρωτα, την επικαιρότητα και την ψυχαγωγία.
Ένας θίασος από ηθοποιούς, χορευτές, οργανοπαίκτες και νέους του χωριού απαρτίζουν την πομπή η οποία περιδιαβαίνει τον οικισμό και δίνει παραστάσεις σε δρόμους και πλατείες. Επικεφαλής της πομπής είναι ένα 14χρονο αγόρι
που κρατά ένα τράγο (άνθρωπο μεταμφιεσμένο) στο λαιμό του οποίου κρέμεται μιά σακούλλα με αίμα (από το σφαγιασμό του τράγου). Ραντίζεται ο θίασος με το αίμα του σφαγιασμένου τράγου και αρχίζει η παράσταση, συνοδεία μουσικής, οι τράγοι-ηθοποιοί αυτοσχεδιάζοντας συγκρούονται και παλεύουν μεταξύ τους ΣΥΜΒΟΛΙΖΟΝΤΑΣ την συνεχή πάλη του παλιού με τον καινούργιο χρόνο.
Ακολουθεί η σύγκρουση 2 ανδρών για την διεκδίκηση μιάς γυναίκας.Την κατακτά ο νεότερος που προηγουμένως σκότωσε τον γέρο σύζυγο της.Τον νεκρό γέρο όμως ανασταίνει η νύφη του με τη γενετήσια δύναμη. Άλλοι πρωταγωνιστές είναι ο τούρκος τιμαριούχος ή Αλογάς, ο δυνάστης της περιοχής ο οποίος διεκδικεί τις γυναίκες των άλλων σκοτώνοντας τους συζύγους, η νύφη η οποία με διάφορα τελετουργικά νεκρανασταίνει τους σκοτωμένους συμβολίζοντας την "ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ από την Χειμερινή νάρκη". Ακολουθεί η δίκη σε βάρος του φονιά Αλόγου και η σάτυρα απονομής δικαιοσύνης από την ΕΞΟΥΣΙΑ, η γνωμάτευση του γιατρού, το κλέψιμο (η αρπαγή) της νύφης από τους θεατές οι οποίοι διασκεδάζουν συμμετέχοντας ενεργά και η τελετή κλείνει με τον ιδιόμορφο χορό των μωμογέρων συνοδεία λύρας και αυλού.
Ένας θίασος από ηθοποιούς, χορευτές, οργανοπαίκτες και νέους του χωριού απαρτίζουν την πομπή η οποία περιδιαβαίνει τον οικισμό και δίνει παραστάσεις σε δρόμους και πλατείες. Επικεφαλής της πομπής είναι ένα 14χρονο αγόρι
που κρατά ένα τράγο (άνθρωπο μεταμφιεσμένο) στο λαιμό του οποίου κρέμεται μιά σακούλλα με αίμα (από το σφαγιασμό του τράγου). Ραντίζεται ο θίασος με το αίμα του σφαγιασμένου τράγου και αρχίζει η παράσταση, συνοδεία μουσικής, οι τράγοι-ηθοποιοί αυτοσχεδιάζοντας συγκρούονται και παλεύουν μεταξύ τους ΣΥΜΒΟΛΙΖΟΝΤΑΣ την συνεχή πάλη του παλιού με τον καινούργιο χρόνο.
Ακολουθεί η σύγκρουση 2 ανδρών για την διεκδίκηση μιάς γυναίκας.Την κατακτά ο νεότερος που προηγουμένως σκότωσε τον γέρο σύζυγο της.Τον νεκρό γέρο όμως ανασταίνει η νύφη του με τη γενετήσια δύναμη. Άλλοι πρωταγωνιστές είναι ο τούρκος τιμαριούχος ή Αλογάς, ο δυνάστης της περιοχής ο οποίος διεκδικεί τις γυναίκες των άλλων σκοτώνοντας τους συζύγους, η νύφη η οποία με διάφορα τελετουργικά νεκρανασταίνει τους σκοτωμένους συμβολίζοντας την "ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ από την Χειμερινή νάρκη". Ακολουθεί η δίκη σε βάρος του φονιά Αλόγου και η σάτυρα απονομής δικαιοσύνης από την ΕΞΟΥΣΙΑ, η γνωμάτευση του γιατρού, το κλέψιμο (η αρπαγή) της νύφης από τους θεατές οι οποίοι διασκεδάζουν συμμετέχοντας ενεργά και η τελετή κλείνει με τον ιδιόμορφο χορό των μωμογέρων συνοδεία λύρας και αυλού.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου