Οδήγηση στα χιόνια.Χρηστικές συμβουλές

Χιόνια και κακοκαιρία για τις επόμενες ημέρες προβλέπει η ΕΜΥ, η οδήγηση στο χιόνι κρύβει κινδύνους.  

Οδήγηση στο χιόνι με κακή πρόσφυση.
Πριν ξεκινήσετε για μία τοποθεσία, εφ' όσον γνωρίζετε ότι έχει χιόνι, θα πρέπει να έχετε φροντίσει ώστε να υπάρχουν αλυσίδες χιονιού στο χώρο αποσκευών σας. Φορώντας τις αλυσίδες στους κινητήριους τροχούς, επιτυγχάνεται καλύτερη πρόσφυση. Πρέπει όμως να σημειώσουμε, ότι οι αλυσίδες δε λύνουν το πρόβλημα της πρόσφυσης, γι αυτό θα πρέπει να είσαστε ακόμη πολύ προσεκτικοί και να διατηρείτε χαμηλές ταχύτητες.
Κίνηση με προσθιοκίνητο
Στις ευθείες, το προσθιοκίνητο αυτοκίνητο συμπεριφέρεται καλύτερα από ένα πισωκίνητο, λόγω του αυξημένου βάρους που έχει στον εμπρόσθιο άξονα. Όμως, σε ανηφορικό δρόμο το αυτοκίνητο πιθανότατα να γλιστράει. Αυτό συμβαίνει γιατί, λόγω της κλίσης του δρόμου, το βάρος του αυτοκινήτου μεταβιβάζεται προς τα πίσω, με αποτέλεσμα να ελαχιστοποιείται η απαραίτητη πρόσφυση στους κινητήριους τροχούς. Στην περίπτωση αυτή, καλό είναι

να κινηθείτε με την όπισθεν. Σε κατηφόρα θα πρέπει να επιλέξετε 1η σχέση στο κιβώτιο και να σηκώσετε λίγες σκάλες το χειρόφρενο, ώστε να φρενάρουν ομαλά οι πίσω τροχοί.
Κίνηση με πισωκίνητο
Σε ευθείες, το πισωκίνητο όχημα παρουσιάζει αστάθεια και χρειάζεται επιπλέον προσοχή του προσθιοκίνητου. Όσον αφορά στις ανωφέρειες και στις κατωφέρειες, ισχύουν τα αντίθετα από ό,τι στα προσθιοκίνητα. Στις ανηφόρες η κατανομή του βάρους στο πίσω μέρος ευνοεί το αυτοκίνητο. Αντίθετα, στις κατηφόρες οι πίσω τροχοί δεν έχουν το βάρος που χρειάζονται, ώστε να πατάνε καλά και να διατηρούν την πρόσφυση. Η λύση είναι να τοποθετήσετε κάποιο βαρύ αντικείμενο στο χώρο αποσκευών, ώστε το βάρος που ασκείται στον πίσω άξονα και στη συνέχεια στους πίσω τροχούς να είναι μεγαλύτερο.
Κίνηση με τετρακίνητο
Τα οχήματα που έχουν κίνηση και στους τέσσερις τροχούς παρουσιάζουν καλύτερη συμπεριφορά στο χιόνι, σε σχέση με τα άλλα δύο συστήματα μετάδοσης. Αυτό, βέβαια, δε σημαίνει ότι μπορούμε να υπερβούμε τα όρια και να οδηγήσουμε με φυσιολογικούς ρυθμούς. Σε περίπτωση που χρειαστεί, τοποθετούμε αλυσίδες, κατά προτίμηση στους εμπρόσθιους τροχούς, όπου και ενεργεί το σύστημα διεύθυνσης. 


Ακόμη και αν έχουμε όχημα 4Χ4 ή έχουμε επιλέξει τα καλύτερα χειμερινά ελαστικά για το αυτοκίνητό μας, το χιόνι μπορεί να προκαλέσει πολλές και δυσάρεστες εκπλήξεις. Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι αλυσίδες χιονιού είναι η λύση.
Στερνή μου γνώση…
Ένα από τα σημαντικότερα βήματα για τη σωστή τοποθέτηση των αλυσίδων είναι η εξάσκηση. Πόσες φορές δεν έχετε παρατηρήσει (ειδικά σε χιονοδρομικά κέντρα), να έχουν μαζευτεί πάνω από ένα αυτοκίνητο 3 και 4 άτομα, προσπαθώντας να τοποθετήσουν σωστά τις αντιολισθητικές αλυσίδες. Προκειμένου να αποφύγετε τέτοιες περιπτώσεις και χάσετε και το χρόνο σας, εξασκηθείτε -τουλάχιστον μια φορά- πριν χρειαστεί να το κάνετε στην πραγματικότητα.
Τύποι και χρησιμοποίηση…
Οι αντιολισθητικές αλυσίδες χωρίζονται σε διάφορες κατηγορίες (με εύκαμπτο συρματόσχοινο, αλυσίδες με καρφιά, αλυσίδες αράχνες, αλυσίδες κουβέρτα). Πλέον, όλοι οι τύποι είναι ταχείας εφαρμογής, ωστόσο η τοποθέτηση των δύο τελευταίων είναι θέμα δευτερολέπτων, γι αυτό και τις προτιμούν όλο και περισσότεροι οδηγοί. Οι απλές αλυσίδες με το συρματόσχοινο είναι από τις πιο αξιόπιστες (αν τοποθετηθούν σωστά), είναι κατάλληλες για όλους τους τύπους αυτοκινήτων και σπάνια θα "προδώσουν" τον οδηγό. Οι "αράχνες" είναι ταχείας τοποθέτησης, ωστόσο πρέπει πρώτα να έχουν μπει στους τροχούς οι μεταλλικοί δίσκοι με τα μπουλόνια τους. Οι αλυσίδες με καρφιά δεν ενδείκνυνται για τη χώρα μας, καθώς τα χιόνια δεν είναι και τόσα πολλά, αλλά βέβαια είναι από τις καλύτερες. Έρχονται σε απόλυτη επαφή με τον τροχό, συνδυάζοντας καουτσούκ και ατσαλένιες τάπες, ενώ ταυτόχρονα το σχήμα πενταγώνου που διαθέτουν, ισχυροποιεί το κράτημα προς κάθε κατεύθυνση. Οι αλυσίδες "κουβέρτα" είναι κατασκευασμένες από ένα ύφασμα ειδικής σχεδίασης, το οποίο αυξάνει την τριβή στον πάγο και στο χιόνι. Ωστόσο, πρέπει να πατούν μόνο πάνω σε χιόνι, καθώς όπως έχει αποδειχθεί, φθείρονται εύκολα όταν κινούνται σε καθαρό οδόστρωμα.
Πρέπει να γνωρίζετε…
• Όσο περισσότερη επιφάνεια του πέλματος του τροχού καλύπτεται με αλυσίδα, τόσο καλύτερη είναι η πρόσφυση, καθώς η επιφάνεια του τροχού που πλέον έχει αποκτήσει τα εξογκώματα της αντιολισθητικής αλυσίδας, μπορεί να "πιάσει" στο χιόνι ή στον πάγο και να κινήσει το όχημα.
• Οι αντιολισθητικές αλυσίδες χρησιμοποιούνται μόνο όταν το οδόστρωμα είναι ολισθηρό. Δε θα πρέπει να χρησιμοποιούνται όταν το όχημα κινείται σε καθαρό οδόστρωμα, καθώς προκαλούν φθορές τόσο στα ελαστικά, όσο και στο οδόστρωμα.
• Οι αντιολισθητικές αλυσίδες τοποθετούνται στους κινητήριους τροχούς.
• Με τις αντιολισθητικές αλυσίδες οι κινήσεις του οδηγού πρέπει να είναι απαλές, διότι μπορεί οι κινητήριοι τροχοί να έχουν μεγαλύτερη πρόσφυση, ενώ το ίδιο δε συμβαίνει με τους υπόλοιπους τροχούς.
• Η ταχύτητα που ενδείκνυται να κινείται ένα όχημα όταν φέρει αντιολισθητικές αλυσίδες, δε θα πρέπει να ξεπερνά τα 30 με 40 χλμ./ώρα.
• Για την τοποθέτηση και συντήρηση των αντιολισθητικών αλυσίδων, οι οδηγοί θα πρέπει να συμβουλεύονται αντίστοιχα τις οδηγίες τοποθέτησης και συντήρησης που διαθέτουν.
• Οι σωστά τοποθετημένες αλυσίδες πρέπει να δείχνουν και να είναι "τεντωμένες".

πηγή autotriti

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Twitter Facebook Favorites More